terdetik
seketika ; -
ADAB : Hilangnya Tiada Keberkatan
Adab dan ilmu satu
perkara yang saling berkaitan antara satu sama lain sepertimana seseorang itu memiliki
cinta.Tidak dinafikan , terdapat segilintir pelajar yang diketagorikan sebagai “nakal”
dalam melayari kehidupan sebagai
seorang pelajar tika dalam menuntut ilmu.Perkataan tentang adab, pastinya menuntut kesopanan dan kesusilaan yang tinggi
bagi mencari keberkatan.Semestinya pelajar perlu lebih beradab untuk mencari “cahaya”
dengan adatnya.
Kita sering didendangkan
adab pelajar dengan guru, seperti disenaraikan ialah menghormati guru, tidak meninggikan
suara tika bertutur, serta tidak merosakkan harta benda sekolah termasuk kerusi
meja sekalipun ia diperbuat daripada kayu, buluh, besi ataupun seperti meja
batu.Tetapi persoalannya adakah guru juga perlu
mempunyai adab dalam memastikan ilmu yang dicurahkan itu berkesan? ? . .menurut
Ibn ‘Aqnin dalam Rosenthal antara ciri
guru yang baik adalah memberi layanan kepada pelajar seolah-olah anak2 mereka
serta brlemah lembutlah dan sabar dengan pelajarnya. Sabda Rasullah yang bermaksud “Sesungguhnya aku ini bagimu
adalah seumpama seorang ayah”.Oleh itu , seorang pelajar telah menganggap guru sebagai ibu dan bapa mereka jadi tidak
seharusnya seoranga guru melemparkan kata-kata kesat seperti “booodo
sunngguh” , “tak guna” dan
lain-lain lagi yang akan membuatkan
pelajarnya terkesan , tertekan serta mampu membuatkan pelajarnya yang
berdendam. Gurulah sebagai contoh yang terbaik untuk pelajarnya maka adab tatatusila
serta patah perkataan dari mulut seorang guru perlulah lembut ,ini memastikan
supaya perkataan kesat tadi tidak menjadi satu doa serta ikutan para pelajar. Fiman Allah Taa’la (Al-baqarah : 44)
yang bermaksud “adakah kamu menyuruh orang lain dengan berbuat baik dan kamu
lupakan dirimu sendiri”.
Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam
melarang menburuk-burukkan dan mencela orang yang melakukan dosa tapi telah
bertaubat. Berkata Al-Fudhail:
"Seorang mukmin menutupi aib dan menasihati, sedangkan seorang yang
keji membukanya dan menburuk-burukkan." Yang disebutkan oleh Al-Fudhail adalah salah satu
tanda-tanda menasihati adalah diiringi dengan menutupi aib/kesalahan orang yang
dinasihati. Sedangkan mencela atau menburuk-burukkan diiringi dengan
menceritakannya di depan orang lain. Seorang guru tidak sepatutnya
mendiskriminasikan pelajar beliau antara yang pandai dengan pelajar kurang
pandai, semuanya seharusnya diletakkan sama taraf dari semua segi aspek. Hal
ini, membuatkan pelajar rasa tersisih dan memberontak mencari identity sendiri
tambahan pula, terungkapnya kata-kata seperti “bodo” dari mulut guru
mereka sendiri, sepatutnya dalam etika memberi nasihat
hendaknya nasihat tersebut dilakukan dengan penuh keramahan dan lemah
lembut disertai keinginan yang kuat untuk menyelamatkan orang yang salah
tersebut dari kesalahannya apabila kesalahannya tersebut memang terbukti bukan
dengan alternative memaki hamun , mengatakan “bodo” dan “tak
guna” kepada pelajar tersebut
serta memperlekeh mereka dihadapan orang lain. Seharusnya guru perlu melahirkan
kegembiraan di raut wajah serta bermanis muka dan memahami situasi sebenar
pelajar mereka.
Sesungguhnya, ilmu dan adab
saling melengkapi. Kedua-duanya saling berkait rapat. Tertulisnya artikel ini
bukan menyentuh mahupun menguris mana-mana pihak tapi Cuma sekadar renungan yang
dapat kita renungi bersama yang bakal menjadi para pendidik di masa hadapan . Kita
tidak mahu mengeluarkan pendidik yang tinggi ilmunya , yang tebal fail sijil2 ijazahnya tetapi adab bukan hanya berada di tahap ketiga bahkan di
tahap kelima, inilah yang hendak kita tekankan. Ingatlah “Ilmu adab merupakan
kepunyaan satu sama lain yang tidak dapat dipisahkan. Ilmu tanpa adab umpama
api tnpa kayu api. Adab tanpa ilmu umpama roh tanpa jasad”.
No comments:
Post a Comment
Dah tEngOk tu RajiN2 laA cOmmEnt ek...TQ